Obserwatorzy

piątek, 19 kwietnia 2013

Ostatni elf


Dzisiaj, w poście pospolite fantasy -ze smokami, orkami, trollami i elfami. Czyli książka 'Ostatni elf'.


Autor : Silvana De Mari
Cena : ok. 40zł
Wyd. : W.A.B.

Powieść jest podzielona na dwie części : 'Ostatni elf' i 'Ostatni smok', które mieszczą się w jednej książce. Pierwsza opowiada o losach młodego elfa Yorsha, który uciekając z Obozu Elfów spotyka dwoje ludzi : Sajrę i Monsera. Razem, odnajdują przepowiednię dotyczącą ostatniego elfa, którym jest nasz bohater. Aby została ona spełniona muszą odnaleźć ostatniego smoka. Kierując się mapą ojca Yorsha udaje im się trafić do groty stwora. Elf postanawia zostać z nim na zawsze.

Druga część historii dzieje się ok. 13 lat po tamtych wydarzeniach. Dojrzalszy już Yorsh chce odnaleźć swoich opiekunów z dawnych lat. Musi też zaopiekować się młodym smokiem - dzieckiem, pozostawionym mu na wychowanie przez poprzedniego właściciela groty. Choć początki nie są łatwe, elf radzi sobie całkiem dobrze. Gdy Erbrow (smok) wkracza w okres dorosłości, pora na kolejne zadanie : poszukiwanie Sajry i Monsera. Idąc śladami ich dawnej wędrówki po krainie, Yorsh trafia na córkę pary - Junę, która po okrutnej śmierci rodziców została umieszczona w Domu dla Sierot. Bohater rusza jej na pomoc.

Z początku dość sceptycznie byłam nastawiona do tej pozycji. Nie jestem fanką tego typu fantasy. Książka skojarzyła mi się z dość popularnym Hobbitem - dostrzegłam podobieństwo głównej postaci - pozytywna zmiana bohatera, oraz fabuły - wędrówka itd. Myślę jednak, że szczegóły znacząco się od siebie różnią, co liczę jako plus iż powieść Tolkiena średnio przypadła mi do gustu. Yorsha poznajemy jako małego elfa, który wyrwany z ciepłej, domowej rzeczywistości musi zmagać się z głodem, cierpieniem, zmęczeniem. Na szczęście spotyka na swej drodze dwójkę dobrych ludzi, którzy - jak można zauważyć podczas lektury - traktują go jak swoją pociechę. Elf poznaje jak wygląda życie prostego człowieka, co z początku go dziwi, a czasem wręcz odrzuca. Zachowaniom tym, towarzyszy wiele zabawnych wydarzeń. Późniejsza postać tego bohatera znacząco się zmienia. Staje się dojrzalsza, odpowiedzialniejsza - jak to zazwyczaj bywa...
Drugi bohater wystawiony na główny plan - smok Erbrow jest przemądrzały i marudny, choć moim zdaniem niezbyt udany i nieszczególnie wyrazisty. W książce został poruszony problem miłości - tej rodzinnej, jak i tej młodzieńczej. Choć lekko zakamuflowana, za wydarzeniami, towarzyszy nam prawie przez cały czas.

Zmierzając ku zakończeniu, powieść nie specjalnie mnie przekonała. Z pierwszym wrażeniem sklasyfikowałam ją do gatunku tych pospolitych baśni, które zaczynają się tak sobie, a kończą szczęśliwie. Tą opinię utrzymuję do teraz..

Podsumowując...
5/10

8 komentarzy:

  1. Widziałam tą książkę u mnie w bibliotece ale jakoś mnie nie zachęciła. Może się skusze, ale po ocenie 5/10 boje się że się zrażę.
    Blog baaardzo fajny i zauważyłam że w tle masz książkę " pocałunek Anioła"
    Mam zamiar ją kupić, podobno bardzo fajna.
    Z chęcią jeszcze tu wpadnę .Zapraszam do siebie <3
    http://the-wings-to-the-sky.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to każdy może mieć inne zdanie, więc najlepiej się samemu przekonać i przeczytać. Co do tła - nie, nie jest to 'Pocałunek Anioła'. Ale hmm... jesteś nawet całkiem blisko ;)

      Usuń
  2. Lubię fantasty ! Muszę przeczytać :)
    zapraszam do mnie : dreamsforeverx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeej. Super masz naprawdę świetny blog ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witaj..witaj ^^ Ja chciałbym ci polecić książkę :,,Hobbit" , ,,Sherlock Holmes" , ,,Agnes Cecylia- niezwykła historia". Mam nadzieję,ze coś w twym guście.
    ps. mogłabyś mi powiedzieć jak zrobiłaś to,ze nie można używac na twoim blogu prawego przycisku myszy?Prooszę..ważne. :)) Jakbyś chciała odpowiedzieć to albo tutaj bądź na moim blogu.
    tam-gdzie-spadaja-anioly.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetna książka trzeba ją przeczytać c; Zapraszam do mnie http://pieknoczytania-recenzje.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam ta ksiązkę! Myśle, że powinnaś przeczytać pozostałe części tej "serii", które uświetniaja całą historie i mogłabyś przez to zupełnie zmienic zdanie o ksiązce :D lub nie. Mimo wszystko polecam z całego serducha ^^

    OdpowiedzUsuń
  7. Okładka nie zachęca, Twoja recenzja też. Ale jednak spróbuję. O elfach muszę przeczytać wszystko :)

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Z góry dziękuję za każdy komentarz. Jest on dla mnie bardzo ważny !

Komentarz może zostać dodany przez każdego, również przez anonimowych użytkowników nie zalogowanych na konto.

Weryfikacja obrazkowa została wyłączona.